top of page

Χαρίδημος Μπιτσακάκης: Ο Έλληνας Concept Artist στον τελικό του ILM Art Department Challenge


Ο Χαρίδημος Μπιτσακάκης είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, έχει στα χέρια του το μεταπτυχιακό πρόγραμμα MA Digital Arts/Visual Arts του University of the Arts London και εργάζεται ως καθηγητής στο Κέντρο Εφαρμοσμένων Τεχνών Ορνεράκης.

Ίσως τον έχετε ακουστά από τα διάφορα projects με τα οποία καταπιάνεται στον ευρύτερο χώρο της ζωγραφικής και των ψηφιακών τέχνών. Θεατρικές παραστάσεις, music shows, video clips, βιβλία, κόμικς, ηλεκτρονικά και επιτραπέζια παιχνίδια, εικονογράφηση, animation και... Concept Art – ένας τομέας που δεν είναι ακόμα ιδιαίτερα διαδεδομένος στη χώρα μας.

Ωστόσο, πλέον υπάρχει ένας ακόμας λόγος να θυμάστε το όνομά του. Ο Χαρίδημος Μπιτσακάκης έλαβε μέρος στον διαγωνισμό του ILM Art Department Challenge, της εταιρείας ILM του George Lucas για το Star Wars, και κατάφερε να φτάσει στους τελικούς 200 από όλο τον κόσμο. Σαν να μην έφτανε αυτό, έλαβε μια ιδιαίτερη διάκριση από την εταιρεία η οποία κατέταξε ένα από τα έργα του στα «ILM’s Favorites»!

Διαβάσε την συνέντευξη που έδωσε στα πλαίσια του 1ου Φεστιβάλ Εφαρμοσμένων Τεχνών, όπου όσοι θέλουν, θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το masterclass του πάνω στο Concept Art και να τον γνωρίσουν από κοντά!


Ποια ήταν τα πρώτα ερεθίσματα που σε οδήγησαν να ασχοληθείς με το σχέδιο και σε ποιόν τομέα δραστηριοποιείσαι κυρίως;


Θα πω το κλισέ ‘Πρώτα ζωγράφισε και μετά μίλησε’ αλλά είναι αλήθεια! Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήμουν με ένα μολύβι και ένα χαρτί στο χέρι. Προσπαθούσα να εξηγήσω πράγματα που δε μπορούσα με λόγια, μέσω του σχεδίου. Ο φανταστικός κόσμος των ταινιών και των κόμικς με είχε επηρεάσει από πολύ μικρό, και είχα πάντα αυτό το βάσανο στο μυαλό μου: Το πώς να ‘πραγματοποιήσω’ αυτή τη φανταστική κατάσταση… που πάντα κατέληγε στο σχέδιο. Από αντιγραφή αφισών του πρώτου ‘Εξολοθρευτή’, μέχρι και αστεία comic strips από καταστάσεις που ζούσα με την παρέα μου στο σχολείο, η εικονογράφηση και το σχέδιο ήταν πάντα η μόνιμη ενασχόληση μου μέσα στην ημέρα.

Ο τομέας που δραστηριοποιούμαι κυρίως είναι αυτός του Concept Art (όχι του conceptual art), της εικονογράφησης και του comic. Είναι νομίζω αυτά που με φέρνουν πιο κοντά στην παιδική μου αυτή ανάγκη να δημιουργώ και να χάνομαι σε αυτούς τους υπέροχους φανταστικούς κόσμους. Φυσικά το μεγαλύτερο μέρος της καλλιτεχνικής μου πορείας μέχρι τώρα την οφείλω στους καθηγητές μου στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, οι οποίοι με μάθανε να αγαπάω ουσιαστικά την τέχνη σε όλες της τις διαστάσεις και εκφάνσεις.

Πέρα από τις παραπάνω κυρίως ενασχολήσεις μου, καταπιάνομαι ανά καιρούς με την παραδοσιακή ζωγραφική, τα installations, το video art, και το animation.


Πρόσφατα έλαβες μέρος στον διαγωνισμό του ILM Art Department Challenge, της εταιρείας ILM του George Lucas για το Star Wars, και έφτασες μέχρι τους τελικούς φιναλίστ. Πώς είναι να συνεργάζεσαι με τους κρυφαίους δημιουργούς στον κόσμο; Μίλησέ μας για την εμπειρία σου.


Όταν η εταιρία ανακοίνωσε τον διαγωνισμό αυτό πέταγα από την χαρά μου, διότι κριτές των έργων θα ήταν οι Art Directors της ILM, οι ίδιοι άνθρωποι που έφτιαξαν το Star Wars στο πλευρό του George Lukas. Οπότε στην χειρότερη περίπτωση θα έχουν δει τα έργα μου… Δεν πίστευα καν ότι θα καταφέρω να περάσω στην δεύτερη φάση. Πόσο μάλλον να είμαι και στου τελικούς 200 από όλο τον κόσμο, και μια διάκριση ενός από τα έργα μου στα ‘ILM’s Favorites’!

Μετά από την απίστευτη εμπειρία που είχα στην πρώτη μου εικαστική έκθεση της πτυχιακής μου εργασίας στον εκθεσιακό χώρο της Καλών Τεχνών, μπορώ να πω ότι αυτός ο διαγωνισμός ήταν από τις καλύτερες εμπειρίες που έχω ζήσει!

Ο διαγωνισμός αφορούσε το Concept Art, και μας ζητούσε ανά μια εβδομάδα, (και έπειτα ανά 3 μέρες στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού) να παρουσιάζουμε ‘keyframes’, εικόνες δηλαδή όπου θα εμπνέανε ιδανικά τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό στο να δημιουργήσει μια καινούρια ταινία, βάση της ιστορίας που θα ‘έλεγε’ το έργο μας.

Σκοπός του διαγωνισμού ήταν να προσομοιώσει τις συνθήκες εργασίας σε ένα vfx studio του βεληνεκούς αυτού, και να προσφέρει τους διαγωνιζόμενους μια μοναδική εμπειρία εργασίας για το αγαπημένο τους franchise, δουλεύοντας με τους ανθρώπους που θαυμάζανε τόσα χρόνια. Οι νικητές εκτός από εξοπλισμό digital painting τελευταίας τεχνολογίας, κερδίσανε και μια συνέντευξη 1 to 1 με έναν από τους Art Directors της εταιρίας για πιθανή πρόσληψη τους την ILM, καθώς και ένα tour στα κεντρικά της Lucas Films!

Παρόλο που δεν κέρδισα, διαγωνίστηκα με πολύ έμπειρους στον τομέα καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, και έφτασα στην τελική φάση μαζί με Master Concept Artists και illustrators του είδους όπως o Riccardo Federici, Matt Rhodes και άλλους, και φυσικά εξέλιξα την δουλειά μου σε πολύ μεγάλο βαθμό, μέσα στο πολύ μικρό χρονικό διάστημα των 3 μηνών του διαγωνισμού.

Διδάσκεις στο Κέντρο Εφαρμοσμένων Τεχνών Ορνεράκης, μια σχολή που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο σχέδιο και το σκίτσο. Είναι αλήθεια πως το πιο δυνατό χαρτί σε έναν επαγγελματία είναι το άρτιο σχέδιο και η καλλιέργεια της φαντασίας ή υπάρχουν και άλλα πράγματα που καθορίζουν την πορεία ενός καλλιτέχνη, όπως πχ να είναι τυχερός ή να βρεθεί στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή;

Ο καθηγητής του εργαστηρίου ζωγραφικής που σπούδαζα κ. Χριστάκης, θυμάμαι μας έλεγε ένα πράγμα κάθε μέρα… ‘’Σχέδιο, σχέδιο και πάλι σχέδιο!’’ Και έρχομαι μετά από χρόνια να συμφωνήσω. Πιστεύω πως το σχέδιο στην τέχνη, είναι η θεμελιώδης αρχή της δημιουργικής διαδικασίας καθώς και το ‘όργανο’ που οφείλει κάθε καλλιτέχνης να έχει εάν θέλει να παράξει έργο. Μπορεί να φαίνεται απλό, αλλά είναι αυτό που καθιστά ένα σκίτσο, έναν πίνακα, ή μια εικόνα ενδιαφέρουσα, η όχι. Σχέδιο, στην ευρύτερη έννοιά του έχει και το χρώμα. Η κάθε πινελιά έχει μια φόρμα, οπότε και σχέδιο. Το ίδιο ισχύει και για τα φυσικά αντικείμενα και την διαφορετική υπόστασή τους στο χώρο, σε σχέση με την οπτική μας. Το σχέδιο για μένα με λίγα λόγια είναι το σημαντικότερο εφόδιο ενός καλλιτέχνη, όποια κατεύθυνση της τέχνης και αν επιλέξει.

Τώρα όσον αφορά την επαγγελματική πορεία ενός καλλιτέχνη, δυστυχώς οι καταστάσεις μας αναγκάζουν να είμαστε και manager του εαυτού μας. Προφανώς και η τύχη παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στο να πετύχεις σαν καλλιτέχνης, αλλά αν δεν έχεις τα βασικά εφόδια, η πορεία σου θα έχει ένα όριο στο πόσο ψηλά θα ανέβεις. Από την άλλη, υπάρχουν παντού παραδείγματα που καλλιτέχνες οι οποίοι δεν είναι αρκετά καλοί έχουν πετύχει επειδή τους έκατσε η στιγμή και η συγκυρία, και άλλοι οι οποίοι μπορεί να έχουν τρομερές δυνατότητες και ταλέντο, και να μην τους ξέρει κανένας. Το επάγγελμα του καλλιτέχνη είναι ένα πολύ δύσκολο επάγγελμα, και θέλει συνεχή δουλειά και εξέλιξη σε προσωπικό επίπεδο, καθώς και διαρκή αναζήτηση για νέες ευκαιρίες έκθεσης και προβολής της δουλειάς μας. Αλλά το αποτέλεσμα… είναι κάτι που σε ανταμείβει ψυχολογικά όπως τίποτε άλλο σε αυτό τον κόσμο.

Τι συμβουλές έχεις να δώσεις σε έναν νέο καλλιτέχνη που στοχεύει να εργαστεί στον τομέα των εφαρμοσμένων τεχνών στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό;


Με μια λέξη; -Δουλειά!- Συνεχής δουλειά, και εξέλιξη. Ένας καλλιτέχνης δεν σταματάει ποτέ να μαθαίνει. Με περισσότερη δουλειά ανακαλύπτεις καινούρια πράγματα. Ανακαλύπτοντας καινούρια πράγματα έρχεται η όρεξη, και με την όρεξη έρχεται η πιο πολύ δουλειά. Ένας αιώνιος κύκλος εξέλιξης που αν τα καταφέρεις και μπεις, τότε ένας εκπληκτικός κόσμος θα ανοίξει μπροστά σου!

Να πειραματίζεστε συνέχεια με καινούρια πράγματα, και να προσπαθείτε να δουλεύετε όπως λένε ‘out of your comfort zone’. Μην διστάσετε ποτέ να μοιραστείτε την δουλειά σας, και να είστε πάντα ανοιχτοί σε κριτική. Να πιστεύετε στον εαυτό σας, ακόμα και αν οι γύρω σας δε το κάνουν. Και το σημαντικότερο από όλα, ‘stay true to yourself’ και ακολουθήστε το προσωπικό σας στυλ! Όλα αυτά, σε συνδυασμό με πολύ δουλειά φέρνουν πάντα το αποτέλεσμα που θέλουμε. Πάντα.















bottom of page